CICERO - Senter for klimaforskning
EN
Meny
Forskningsområder

Aamas, Borgar og Glen P. Peters (2017). The climate impact of Norwegians’ travel behavior. Travel Behaviour and Society 6: 10-18.

Aasen, Marianne (2015). The polarization of public concern about climate change in Norway. Climate Policy 17(2): 213-230.

Agenda (2015), Fra svart gull til grønn vekst: Ny politikk for klima og arbeid, Perspektivnotat.

BGR (2015). Energy Study 2015. Reserves, resources and availability of energy resources. Hannover: Federal Institute for Geosciences and Natural Resources (BGR).

Börjesson, Maria, Jonas Eliasson, Muriel Hugosson og Karin Brundell-Freij (2012). The Stockholm congestion charges – five years on. Effects, acceptability and lessons learnt. Transport Policy 20: 1-12.

Down, Adrian og Pete Erickson (2017). Norwegian oil production and keeping global warming ’well below 2˚C’.

SEI Discussion Brief. Seattle, WA: Stockholm Environment Institute.

Econ Pöyry (2010), Rammeverk for utvikling av miljøteknologi. Utarbeidet for Miljøverndepartementet, Rapport nr. 1, Econ Pöyry, Oslo.

Erickson, Pete og Michael Lazarus (2014). Impact of the Keystone XL pipeline on global oil markets and greenhouse gas emissions. Nature Climate Change 4(9): 778-781.

Festinger, Leon (1957). A theory of cognitive dissonance. Stanford, CA: Stanford University Press.

Finansdepartementet (2012). Endringar i skatte-, avgifts- og tollovgivinga. Prop. 150 LS (2012-2013). Oslo: Finansdepartementet.

Finansdepartementet (2016). Nasjonalbudsjettet 2017. Meld. St. 1 (2016-2017). Oslo: Finansdepartementet.

Finansdepartementet (2017). Perspektivmeldingen. Meld.St. 29, 2016-2017. Oslo: Finansdepartementet

Fridstrøm, Lasse og Knut H. Alfsen (red.) (2014), Vegen mot klimavennlig transport, Tempo, TØI og CICERO, TØI Rapport 1321, TØI, Oslo.

Gavenas, Ekaterina, Knut Einar Rosendahl og Terje Skjerpen (2015). CO2 emissions from Norwegian oil and gas extraction. Discussion paper no. 806. Oslo: Statistisk Sentralbyrå.

Gillingham, Kenneth, David Rapson og Gernot Wagner (2015). The rebound effect and energy efficiency policy. Review of Environmental Economics and Policy 10(1): 68-88.

Graham, Daniel J. og Stephen Glaister (2004). Road traffic demand elasticity estimates: a review. Transport Reviews 24(3): 261-274.

Gran, Bjørn, Karin Ibenholt, Rolf Røtnes og Maja Tofteng (2017). 100 000 klimajobber. Rapport nr. 63-2017. Oslo: Samfunnsøkonomisk Analyse.

Grünfeld, L., G. Grimsby, T.-P. Johnsen (2010), Miljøteknologi og nasjonale fortrinn –Miljøteknologiområder i Norge med potensial for internasjonal vekst, Publikasjon nr. 4, Menon Business Economics, Oslo.

Harstad, Bård (2012). Buy coal! A case for supply-side environmental policy. Journal of Political Economy 120(1): 77-115.

Hedegaard, C., I. Kreutzer (2016), Grønn konkurransekraft. Rapport fra Regjeringens ekspertutvalg for grønn konkurransekraft.

http://publikasjoner.nve.no/rapport/2015/rapport2015_80.pdf

https://cms.met.no/site/2/klimaservicesenteret/klima-i-norge-2100/_attachment/10990?_ts=159d5ffcffd

https://www.tu.no/artikler/slik-fungerer-elbil-motoren/276288

Innovasjon Norge (2016), Innspill til en ny retning for Norge – Drømmeløftet.

IPCC (2014). Climate Change 2014: Synthesis Report. Contributions of Working Groups I, II and III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. Geneve: IPCC.

IPCC (2014). Summary for policymakers. I Climate change 2014: Mitigation of climate change. Contribution of Working Group III to the Fifth Assessment Report of the IPCC. Cambridge University Press.

Ipsos MMI (2015). Den store norske klima- og miljøundersøkelsen 2014-2015. Ipsos MMI og CICERO Senter for klimaforskning.

Kallbekken, Steffen og Håkon Sælen (2011). A choice experiment on fuel taxation and earmarking in Norway. Ecological Economics 70(11): 2181-2190.

Kallbekken, Steffen og Håkon Sælen (2013). ‘Nudging’ hotel guests to reduce food waste as a win-win environmental measure. Economic Letters 119: 325-327.

Kallbekken, Steffen, Håkon Sælen og Erlend A.T. Hermansen (2013). Bridging the energy-efficiency gap: A field experiment on lifetime energy costs and household appliances. Journal of Consumer Policy 36(1): 1-16.

Kolshus, Kristine (2015). Samferdsel og miljø 2015. Utvalgte indikatorer for transportsektoren. Rapport 2015/34. Statistisk Sentralbyrå.

Lahn, Bård (2017). Redusert oljeutvinning som klimatiltak: Faglige og politiske perspektiver. CICERO Policy Note 2017:01. Oslo: CICERO.

Lannoo, Elisabeth og Eilif Ursin Reed (2016). Virksomme klimabudskap. CICERO-rapport 2016:01. Oslo: CICERO Senter for klimaforskning.

Lazarus, Michael, Peter Erickson og Kevin Tempest (2015). Supply-side climate policy: The road less taken. SEI Working Paper 2015-13. Seattle, WA: Stockholm Environment Institute.

Le Quéré, Corinne m.fl. (2016). "Global Carbon Budget 2016." Earth System Science Data 8: 605-649.

McGlade, Christophe og Paul Ekins (2014). Un-burnable oil: An examination of oil resource utilisation in a decarbonised energy system. Energy Policy 64: 102-112.

McGlade, Christophe og Paul Ekins (2015). The geographical distribution of fossil fuels unused when limiting global warming to 2 °C. Nature 517(7533): 187-190.

Meteorologisk institutt, Uni Research, NVE (2015), Klima i Norge 2100 – Kunnskapsgrunnlaget for klimatilpasning oppdatert 2015, NCCS Rapport nr. 2.

Miljødirektoratet (2010), Klimakur 2020 – Tiltak og virkemidler for å nå norske klimamål mot 2020.

Minio-Paluello, M. (2015), Jobs in Scotland’s new economy – A report commissioned by the Scottish green MSPs.

Mittenzwei, Klaus (2015). Reduserte klimagassutslipp fra produksjon og forbruk av rødt kjøtt: En virkemiddelanalyse med Jordmod. NIBIO oppdragsrapport 1/16, 2015. Ås: NIBIO.

Muttitt, Greg (2016). The sky's limit: why the Paris climate goals require a managed decline of fossil fuel production.

Washington, D.C.: Oil Change International.

Norsk Industri (2016), Veikart for prosessindustrien. Økt verdiskaping med nullutslipp i 2050.

NOU (2006), Et klimavennlig Norge, Utredning fra et utvalg opprettet ved kongelig resolusjon 11. mars 2005, Nr. 18, Oslo.

NOU 2000:18 (2000). Skattlegging av petroleumsvirksomhet. Oslo: Norges Offentlige Utredninger.

NVE (2015), NVEs klimatilpasningsstrategi 2015-2019.

OECD/IEA (2017). Perspectives for the energy transition: Investment needs for a low-carbon energy system. Paris: OECD/IEA og IRENA.

Peters, Glen m.fl. (2011). Growth in emissions transfers via international trade from 1990 to 2008. PNAS 108(21): 8903-8908.

Rasmussen, I., S. Strøm, H. Dypdahl (2011b), Effekt på CO2 utslippene i nye biler av endringer i kjøpsavgift og drivstoffavgift. Rapport nr. 20, Vista Analyse AS, Oslo.

Rasmussen, I., T. Ekhaugen, S. Strøm (2011a), Bilavgifters virkninger på CO2 utslipp fra nye biler. Rapport nr. 29, Vista Analyse AS, Oslo.

Rystad, Jarand (2013). Petroleum Production under the two degree scenario (2DS). Oslo: Rystad Energy.

Samferdselsdepartementet (2017), Nasjonal transportplan 2018 - 2029, St. Meld. 33 (2016-2017).

Saunders, Harry D. (2015). Recent evidence for large rebound: elucidating the drivers and their implications for climate change models. The Energy Journal 36(1): 23-48.

Schwartz, Shalom H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. Advances in Experimental Social Psychology 25: 1-65.

Skjeflo, S. Waage, C. Grorud, I. Rasmussen (2016), Investeringer i klimasmart infrastruktur i Norge – Insentiver og barrierer, Rapport nr. 39, Vista Analyse. Oslo.

Somanathan, Eswaran, Thomas Sterner, Taishi Sugiyama m.fl. (2014). National and sub-national policies and institutions. I Climate Change 2014: Mitigation of Climate Change. Contribution of Working Group III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. Cambridge: Cambridge University Press.

SSB (2015), Samferdsel og miljø 2015 - Utvalgte indikatorer for samferdselssektoren, Rapporter 2015/34, SSB, Oslo.

SSB (2016). Utslipp av klimagasser, 1990-2015, endelige tall. Oslo: Statistisk Sentralbyrå. https://ssb.no/klimagassn

Stern, Jonathan (2017). The future of gas in decarbonising European energy markets. OIES Paper NG 116. Oxford: The Oxford Institute for Energy Studies.

Stern, Nicholas (2006). The Stern Review: The economics of climate change. London: HM Treasury.

Stern, Paul C. (2000). Toward a coherent theory of environmentally significant behavior. Journal of Social Issues 56(3): 407-424.

Sterner, Thomas (2007). Fuel taxes: An important instrument for climate policy. Energy Policy 35: 3194-3202.

Stoknes, Per Espen (2014). Rethinking climate communications and the “psychological climate paradox”. Energy Research & Social Science 1: 161-170.

Sunstein, Cass R. og Lucia A. Reisch (2014). Automatically green: Behavioural economics and environmental protection. Harvard Environmental Law Review 38(1).

Sussams, Luke og James Leaton (2017). Expect the unexpected: The disruptive power of low-carbon technology. London: Carbon Tracker Initiative/Grantham Institute.

Teknisk Ukeblad (2012), Norge har et forsprang på flytende vind, 10. februar. https://www.tu.no/artikler/industrinorgehar-et-forsprang-pa-flytende-vind/245005

Teknisk Ukeblad (2015a), Slik virker elbil-motoren, 19. desember.

Teknisk Ukeblad (2015b), Så mye renere er egentlig en elbil enn en fossilbil, 15. desember. https://www.tu.no/artikler/sa-mye-renere-er-egentlig-en-elbil-enn-en-fossilbil/276185

Tiefenbeck, Verena, Thorsten Staake, Kurt Roth og Olga Sachs (2013). For better or for worse? Empirical evidence of moral licensing in a behavioral energy conservation campaign. Energy Policy 57: 160-171.

Torvanger, A., C. Bjørnæs, H. Francke Lund, B.E.H. van Oort (2016), Visjoner av lavkarbon Norge, CICERO Report no. 9, CICERO, Oslo.

Torvanger, A., C. Bjørnæs, H. Francke Lund, B.E.H. van Oort (2016), Visjoner av lavkarbon Norge, Report nr. 9, CICERO, Oslo.

Torvanger, A., J. Meadowcroft (2011), The political economy of technology support: Making decisions about carbon capture and storage and low carbon energy technologies, Global Environmental Change, Vol. 21, 303-312.

Torvanger, Asbjørn og Torgeir Ericson (2013). Fører elektrifisering av plattformer på norsk sokkel til reduserte CO2-utslepp? CICERO-rapport 2013:03. Oslo: CICERO.

Transportøkonomisk Institutt (TØI) (2016), Lærdommer fra brukere av elbiler og ladbare hybridbiler – Resultater fra en spørreundersøkelse blant bileiere, TØI Rapport nr. 1492.

Tørnblad, Silje H., Steffen Kallbekken, Kristine Korneliussen og Torben K. Mideksa (2014). Using mobility management to reduce private car use: Results from a natural field experiment in Norway. Transport Policy 32: 9-15.

Unruh, Gregory C. (2000). Understanding carbon lock-in. Energy Policy 28: 817–830.

Vagstad, Nils (2016). Klimagassutslipp fra kjøttproduksjon. Notat 15.02.2016. NIBIO. http://www.nibio.no/nyheter/tiltak-reduserte-klimagassutslipp-rdt-kjtt/_/attachment/download/e8c5017f-9769-4385-983a-571bec3b9f64/Presisering%20utslipp%20fra%20sau.pdf

van Oort, Bob og Robbie Andrew (2016). Climate footprints of Norwegian dairy and meat: A synthesis. CICERO-rapport 2016:06. Oslo: CICERO Senter for klimaforskning.

Weber, Elke (2017). Breaking cognitive barriers to a sustainable future. Nature Human Behaviour 1: 13.

Wolvovsky, Eric J. og W. Anderson (2016). OCS Oil and Natural Gas: Potential Lifecycle Greenhouse Gas Emissions and Social Cost of Carbon. BOEM OCS Report 2016-065. Sterling, VA: U.S. Department of the Interior, Bureau of Ocean Energy Management.