En dag som klimaforsker

Hvordan er det å være klimaforsker? I dette undervisningsopplegget får du muligheten til å bidra i arbeidet med å samle inn data som trengs i fronten av klimaforskningen, og teste ut hvordan det kan være å jobbe som klimaforsker.

En mann ser på flystriper på himmelen

På jakt etter flystriper. Foto: Jake Melara / Unsplash

Aktuelle fag og kompetansemål

Undervisningsopplegget består av:

Introduksjonsfilm med seniorforsker Bjørn Hallvard Samset som forteller om klimapåvirkningen fra flystriper.

Forsøksbeskrivelse om observasjon av flystriper. Bli med på ekte klimaforskning!  

Introduksjon

Se filmen med Bjørn Samset der han forteller om klimapåvirkningen fra flystriper.

Seniorforsker Bjørn Hallvard Samset forteller om klimapåvirkningen fra flystriper.

Forsøk: Observasjon av flystriper

 

Når du ser et fly på himmelen, hender det at det danner seg en hvit skystripe som følger sporet langs flyruta. En slik stripe kalles en kondensstripe, og består for det meste av iskrystaller som dannes når utslipp fra flybensinen kommer ut i den iskalde lufta i høye luftlag. Slike skyer har en klimaeffekt. Hvorvidt kondensstripa dannes og hvilken effekt den har, avhenger av alt fra flybensinen, hvor høyt flyet beveger seg og når på døgnet flyet er i lufta.

 

I CICEROs forskningsprosjekt AVIATE (Aviation in a low-carbon society) ønsker vi å finne ut mer om effekten av slike kondensstriper fra fly som går over Norge. For å få det til trenger vi hjelp av DEG!

 

Utstyr:

Mobil

FlightRadar24 app

GLOBE Observer app

 

Forhåndsoppgave:

Tenk igjennom og diskuter hvordan kondensstriper fra fly kan påvirke klimaet

Last ned appene FlightRadar24 og GLOBE Observer

Observasjon:

  1. Gå ut og finn et fly på himmelen
  2. Finn det samme flyet i «FlightRadar24». Ta bilde av flyet og skjermbilde av informasjonen du får opp i «FlightRadar24».
  3. Produserer flyet kondensstriper?
  4. Hvis ja, forsvinner stripen ganske kjapt bak flyet eller strekker den seg langt bakover på himmelen og blir værende mens du observerer?
  5. Registrer en observasjon i «GLOBE Observer» av himmelen du ser rundt flyet
  6. Gjenta punkt 1-5 for flere fly du ser
  7. Fyll inn opplysningene for hver av flyobservasjonene dine i dette skjemaet.
  8. Lever skjemaene til læreren din

For lærere:

Mer informasjon om prosjektet og oppskrifter for bruk av FlightRadar24 og Cloud Observer finnes her. Informasjonen elevene samler inn må registreres i noen systemer hos CICERO for å kunne bidra til klimaforskningen vår. Samle dokumentene elevene har sendt inn og fyll inn all informasjon i et samledokument som du sender på mail til cs-aviate@CICERO.oslo.no.

Involverte CICERO-forskere