CICERO - Senter for klimaforskning
EN
Meny
Forskningsområder

Usikker effekt av nye bilavgifter

Klima - Et magasin om klimaforskning fra CICERO

Publisert 06.10.2016

Dersom regjeringen får det som den vil, blir det billigere å kjøre bil i 2017.

Borgar Aamaas ved CICERO Senter for klimaforskning har regnet på regjeringens forslag til endringer i drivstoffavgiftene. Fordi den foreslåtte rabatten på årsavgift er så stor, kan en gjennomsnittsbilist med bensinbil spare 260 kroner i 2017, uten å kjøre en kilometer kortere.

Fredag kunngjorde Erna Solberg og Siv Jensen at regjeringen vil øke bensin- og dieselavgiften med henholdsvis 15 og 35 øre per liter i neste års statsbudsjett. Samtidig foreslår de å redusere årsavgiften med 12 prosent.

Dette kan i verste fall føre til en liten økning i bilbruken, sier Aamaas.

- Ifølge Statistisk sentralbyrå kjører norske bilister i gjennomsnitt 13.000 kilometer i året. Dersom vi tar utgangspunkt i at forbruket er 0,6 liter per mil, vil drivstoffavgiften gjøre det 120 kroner dyrere for bensinbiler, og 280 kroner dyrere for dieselbiler, å kjøre 13.000 kilometer, sier Aamaas

Totalt sett blir det likevel litt billigere neste år, siden både årsavgiften og bompenger reduseres.

- De aller fleste kjører en diesel eller bensin bil på under 7500 kilo og biler i denne klassen får årsavgiften redusert med nesten 380 kroner. Det er litt vanskelig å anslå hva reduksjonen i bompenger vil utgjøre, og her vil antakelig variasjonene mellom bilistene være store, sier Aamaas som forsiktig antyder en besparelse på rundt 100 kroner i gjennomsnitt.

Se Borgar forklare effekten av bilavgifter på NRK.no (Klikk på bildet, og klikk play - så vil du komme rett til innslaget)

Aamaas mener likevel innretningen på omleggingen er god.

­- Å gjøre det dyrere å bruke bil og billigere å eie bil er egentlig smart. Men her gir regjeringen en altfor stor rabatt i årsavgiften. Drivstoffavgiften må økes med over 50 øre per liter for at den skal utligne rabatten. Først da kan vi snakke om at du kun sparer penger ved å kjøre mindre, sier Aamaas.

Regjeringen mener forslaget vil gi 200.000 tonn reduserte CO2-utslipp neste år, men har ikke lagt frem dokumentasjon for hvordan dette er beregnet. Aamaas stusser over anslaget.

- Jeg ser frem til at regjeringen legger frem måten de har beregnet dette på i statsbudsjettet på torsdag. Jeg kan vanskelig se hvordan de foreslåtte endringene vil føre til så omfattende kutt. Muligens kommer det også flere klimatiltak, sier Aamaas.