En ny CICERO-ledet studie viser at selv om flybransjen lykkes med sine mest ambisiøse planer om co₂-kutt, så vil likevel ikke sektorens bidrag til global oppvarming elimineres.
Flybransjen må kutte mer enn co₂ for å nå klimamålet
Internasjonal luftfart har høye ambisjoner om å kutte co₂-utslipp. Men selv om planene lykkes, viser en ny CICERO-studie at flytrafikk likevel vil føre til økt global oppvarming fram mot 2070.
Siden andre verdenskrig har internasjonal flytrafikk vokst kraftig og trafikken ser ikke ut til å avta. Snarere tvert imot: I 2042 er det ventet at flyselskapene kommer til å transportere 19,5 milliarder passasjerer, det er dobbelt så mange som i fjor. På tross av sterk vekst, har Den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart (ICAO) satt ambisiøse mål om å kutte CO2. Nå viser imidlertid en ny studie ledet av CICERO Senter for klimaforskning at den totale effekten av flybransjens klimamål er svært usikre.
Klimapåvirkning er mer enn CO2
Ved hjelp av blant annet effektivisering, nye typer drivstoff og teknologiske framskritt vil den internasjonale flybransjen nå målet om netto null CO2-utslipp i 2050, ifølge ICAO. Men det er ikke kun CO2 som gjør at flytrafikk påvirker klimaet. Det gjør for eksempel også utslipp av vanndamp og små partikler i lufta som påvirker både skyer og solstråling. Den nye studien, som nå er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet One Earth, inkluderer nitrogenoksider (NOX), svoveldioksid (SO2), vanndamp og sot i sin modell. Beregningene viser dermed den totale klimaeffekten av utslipp fra flysektoren, også det som ikke er CO2.klimaeffekten av utslipp fra fly, også det som ikke er CO2.
– Resultatene viser at dersom flybransjen lykkes med sine mest ambisiøse planer om CO2-kutt, så begrenser vi sektorens bidrag til global oppvarming, men vi eliminerer den ikke, sier seniorforsker Marianne Tronstad Lund ved CICERO.
Kondensstriper
– Våre resultater viser at global oppvarmingseffekt fra lufttrafikk vil doble seg mot 2070, også selv om bransjen lykkes med å kutte ut alt fossilt drivstoff de neste 15 årene. Selv med alternative drivstoff som hydrogen og biodrivstoff, blir det igjen noen CO2-utslipp fra produksjon, sier seniorforsker Borgar Aamaas ved CICERO.
Eksosen fra flyene danner lange, hvite kondensstriper som kan ses på himmelen. De er en viktig del av studien som nå er publisert. I eksosen er det partikler og vanndamp som danner skyer. Disse skyene påvirker solstrålingen og bidrar til å forsterke oppvarmingen – som et teppe som varmer opp kloden.
– Å oppnå virkelig klimavennlig flytrafikk krever ikke bare utfasing av fossilt drivstoff, men at alle typer utslipp tas med i beregningen når framtidige klimatiltak bestemmes, fortsetter Aamaas.
– Denne studien viser samtidig at vi trenger mer kunnskap om effektene av utslipp som ikke er CO2. Det vil være avgjørende for å kunne lage effektive tiltak, sier Jan S. Fuglestvedt ved CICERO.
Er el-fly løsningen?
Flytrafikken står for om lag 2 prosent av de globale CO2-utslippene, men utgjør om lag 4 prosent av menneskeskapt global oppvarming.
– Globalt har temperaturen økt med litt over 1 grad siden førindustriell tid. 4 prosent av det kommer fra luftfarten. I våre scenarioer ser vi at det fortsatt vil være en vekst og at luftfartens andel av den framtidige globale oppvarmingen vil bli større i de fleste scenarioene, sier Aamaas og fortsetter:
– Luftfart er en vanskelig sektor å kutte utslipp i. Det er vanskelig å finne gode alternativer til den type motorer og drivstoff som vi har i dag. El-fly slipper ut verken vanndamp eller partikler og kan bli den ultimate løsningen. Men det vil kreve store teknologiske framskritt å lykkes med å innføre el-fly i stor skala og på lange distanser. Vi er ikke der ennå.