Bilde mangler beskrivelse

Stengt vei ved Tovdalselva i Kristiansan. Foto: Lillitve, iStock.

CICERO deltar i tre nye transportsentre

CICERO er med i alle de tre nye nasjonale forskningssentrene for transport som 19. juni fikk tildelt til sammen 192 millioner kroner av Regjeringen. Gjennom sentrene skal CICERO bidra med kunnskap for å få ned utslippene fra transportsektoren i Norge og gjøre transportsystemet mer robust i møte med klimaendringer og ekstremvær.

TRANSPLAN ledet av Transportøkonomisk institutt (TØI), ResiTrans ledet av Norges geotekniske institutt (NGI), og TRACE ledet av Sintef AS er de tre nye nasjonale forskningssentrene for transport som får støtte. CICERO deltar som partner i alle de tre sentrene, som de neste åtte årene skal bidra med kunnskap for å bygge fremtidens transportsystem i Norge. 

  • TRANSPLAN skal utvikle metoder, modeller og analysegrunnlag for å gi svar på transportsystemets rolle i omstillingen til et lavutslippssamfunn i Norge. 

  • ResiTrans har fokus på klimatilpasning og håndtering av sårbarhet i møte med klimaendringer, ekstremvær, naturkatastrofer og digitale trusler. 

  • TRACE skal forske på hvordan transportsystemet skal utvikles innenfor strammere rammer for arealbruk og vern av natur og miljø. 

- CICERO er glade for å kunne bidra med viktig tverrfaglig klimakunnskap inn i nasjonal transportplanlegging på veien mot et lavutslippssamfunn, i tett samarbeid med brede forskningsallianser, transportmyndigheter og andre relevante samfunnsaktører, sier Frode Longva, assisterende direktør ved CICERO. 

I TRANSPLAN bidrar CICERO med kunnskap om hvordan folk responderer på klimatiltak, ekspertise på eksperimentelle metoder, og forskning på hvordan styringsstrukturer, institusjonell organisering og politiske prosesser påvirker evnen til å gjennomføre transportstrategier i tråd med klimamålene. 

Senteret ResiTrans skal styrke robustheten i Norges transportsystem i møte med klimaendringer, digitalisering og elektrifisering. CICERO skal i dette senteret blant annet bidra til kunnskap om fremtidens ekstremvær i Norge, kost-nytteanalyser av tilpasningstiltak, stresstesting knyttet til klimakonsekvenser for transportsektoren og til kunnskapsformidling og kapasitetsbygging. 

- Vi ser fram til å bidra med tverrfaglig forskning og metoder for risikovurderinger knyttet til klimaendringer i dette senteret, sier Kristin Thorsrud Teien, avdelingsdirektør ved CICERO. 

I TRACE bidrar CICERO med kunnskap om hvordan internasjonale politiske føringer og beslutningsprosesser virker inn på norsk politikk og politikkutforming, samt forskning på nye former for inkluderende og deltakende medvirkningsprosesser og deres potensial for å øke befolkningens legitimitet for norske klimapolitiske virkemidler. 

Forskningsrådet trekker i sin begrunnelse for tildeling frem at sentrene skal knytte aktører fra forskning, det offentlige og næringslivet sammen for at kunnskap og nye løsninger raskt kan bli tatt i bruk. 

- CICERO vil gjennom sin deltakelse i alle temasentrene kunne bidra til sterkere kobling mellom transportplanlegging, klimatilpasning og arealbruk. Dette må sees i sammenheng når transportsektoren i årene som kommer skal omstilles og planlegge for å møte klimaendringene, sier Longva. 

 

Disse sentrene fikk støtte: 

 

  • TRANSPLAN ledet av Transportøkonomisk institutt (TØI) får til sammen 70,4 millioner kroner over åtte år. Senteret skal gi svar på hvilken rolle transportsystemet spiller i omstillingen til et lavutslippssamfunn i Norge. Senteret skal utvikle metoder, modeller og analysegrunnlag som er nødvendige for å planlegge en slik overgang. Senteret skal samle offentlige aktører, forskningsmiljøer og annen ekspertise i transportsektoren, og legge til rette for en mer koordinert innsats for å forbedre metoder og beslutningsverktøy. Partnere: SINTEF, CICERO, NMBU, HiM, NTNU og Norsk Regnesentral, i tett samarbeid med transportmyndigheter og andre nøkkelaktører. 

  • ResiTrans ledet av Norges geotekniske institutt (NGI) får til sammen 60,8 millioner kroner over åtte år. Senteret skal bidra til at Norges transportinfrastruktur blir mer robust i møte med fremtidige utfordringer fra klimaendringer, ekstremvær, naturkatastrofer og digitale trusler. Senteret skal utvikle verktøy, strategier og anbefalinger for å sikre trygg og effektiv transport for mennesker og varer. Partnere: CICERO, OsloMet, Norsk Regnesentral, Institutt for Energiteknikk (IFE), Statens Vegvesen, BaneNor, Kystverket og Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). 

  • TRACE ledet av Sintef AS i Trondheim får til sammen 60,8 millioner kroner over åtte år. Instituttet skal forske på hvordan transportsystemet skal utvikles innenfor strammere rammer for arealbruk og vern av natur og miljø. Senteret skal utvikle forskningsbasert kunnskap som støtter transportmyndigheter i å utforme effektive strategier for å redusere utslipp, samtidig som det tas hensyn til natur, miljø og arealbruk. Forskningspartnerne er SINTEF AS, CICERO, TØI, NHH og NTNU. Flere brukerpartnere deltar også.